Artikel 1. Definities
- Opdrachtnemer: AVH verhuisadvies Vedel 17 3068 HV te Rotterdam, geregistreerd bij Kamer van
Koophandel onder het nummer 74356720. - Opdrachtgever: de natuurlijke of rechtspersoon in wiens opdracht diensten worden verleend en/of
werkzaamheden worden uitgevoerd en/of zaken worden geleverd. - Overeenkomst: de tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever gesloten overeenkomst ter zake het
verlenen van diensten en/of het uitvoeren van werkzaamheden en/of leveren van zaken.
Artikel 2. Algemeen
- De Overeenkomst wordt gevormd door de onderhavige algemene voorwaarden gezamenlijk met de door
Opdrachtgever en Opdrachtnemer ondertekende opdrachtbevestiging. - Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op iedere aanbieding, offerte en Overeenkomst tussen
Opdrachtnemer en Opdrachtgever, voor zover van deze voorwaarden niet door partijen uitdrukkelijk is
afgeweken. - De toepasselijkheid van eventuele inkoop- en of andere voorwaarden van Opdrachtgever wordt
uitdrukkelijk van de hand gewezen. - Indien één of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden op enig moment door de rechter
geheel of gedeeltelijk worden vernietigd of nietig worden verklaard, dan laat dit de werking van de
overige bepalingen onverlet.
Artikel 3. Offertes en aanbiedingen
- 1. Alle offertes en aanbiedingen van Opdrachtnemer zijn vrijblijvend, tenzij in de offerte of aanbieding een
termijn voor aanvaarding is gesteld. Indien geen aanvaardingstermijn is gesteld, kan aan de offerte of
aanbieding op generlei wijze enig recht worden ontleend. - Offertes van Opdrachtnemer zijn gebaseerd op de informatie die door Opdrachtgever is verstrekt.
Opdrachtgever staat er voor in dat hij/zij alle essentiële informatie voor opzet, uitvoering en afronding
van de opdracht tijdig en naar waarheid heeft verstrekt aan Opdrachtnemer. - Opdrachtnemer kan niet aan een offerte of aanbieding worden gehouden indien Opdrachtgever
redelijkerwijs kan begrijpen dat (een onderdeel van) de offerte en aanbieding een kennelijke vergissing
of verschrijving bevat. - Een samengestelde offerte en aanbieding verplicht Opdrachtnemer niet tot het verrichten van een
gedeelte van de offerte en aanbieding tegen een overeenkomstig gedeelte van de opgegeven prijs. - Offertes en aanbiedingen gelden niet automatisch voor toekomstige orders.
Artikel 4. Prijzen
- Alle prijzen zijn in euro’s, exclusief B.T.W. en andere heffingen van overheidswege alsmede eventueel in
het kader van de Overeenkomst te maken kosten zoals reis- en andere (on)kosten waaronder begrepen
maar niet beperkt tot declaraties van ingeschakelde derden. Voormelde kosten komen voor rekening van
Opdrachtgever. - Indien Opdrachtnemer met Opdrachtgever een vaste prijs overeenkomt, dan is Opdrachtnemer
gerechtigd tot verhoging van deze prijs, zonder dat Opdrachtgever in dat geval gerechtigd is om de
Overeenkomst om die reden te ontbinden, indien de verhoging van de prijs voortvloeit uit een
bevoegdheid of verplichting ingevolge de wet of regelgeving of haar oorzaak vindt in een stijging van
kostprijsbepalende factoren zoals de prijs van grondstoffen, lonen etc. of op andere gronden die bij het
aangaan van de overeenkomst redelijkerwijs niet voorzienbaar waren. - Indien de prijsstijging anders dan als gevolg van een wijziging van de Overeenkomst meer bedraagt dan
10%, heeft Opdrachtgever het recht om de Overeenkomst te annuleren, mits dit binnen 14 dagen na
ontvangst van de aangepaste prijs schriftelijk geschiedt, tenzij Opdrachtnemer alsnog bereid is om de
Overeenkomst op basis van het oorspronkelijk overeengekomen uit te voeren, de prijsverhoging
voortvloeit uit een bevoegdheid of een op Opdrachtnemer rustende verplichting ingevolge de wet danwel
indien bedongen is dat de levering langer dan drie maanden na de Overeenkomst zal plaatsvinden. - Een annulering als vermeld in het vorige lid geeft Opdrachtgever geen recht op vergoeding van enige
schade. Ingeval Opdrachtgever de Overeenkomst annuleert, is Opdrachtnemer gerechtigd hem/haar al
gemaakte kosten bij Opdrachtgever in rekening te brengen.
Artikel 5. Overeenkomst
- De Overeenkomst geldt als gesloten vanaf de dag van ondertekening door Opdrachtnemer,
respectievelijk de dag van verzending van de schriftelijke opdrachtbevestiging door Opdrachtnemer aan
Opdrachtgever. - De Overeenkomst wordt aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij uit de inhoud, aard of strekking van de
Overeenkomst voortvloeit dat deze voor bepaalde tijd is aangegaan.
Artikel 6. Uitvoering van de Overeenkomst
- Opdrachtnemer neemt bij de uitvoering van zijn/haar werkzaamheden de zorg van een goed
Opdrachtnemer in acht. - Opdrachtnemer neemt met de Overeenkomst een inspanningsverbintenis op zich en geeft derhalve
geen garantie omtrent de resultaten van de opdracht, tenzij uitdrukkelijk anders is bepaald. - Opdrachtnemer heeft het recht, voor zover een goede uitvoering van de Overeenkomst dit vereist,
gedeeltelijk de Overeenkomst door derden te laten uitvoeren. Opdrachtnemer zal hiertoe uitsluitend
overgaan, na overleg met Opdrachtgever. - De toepasselijkheid van de artikelen 7:404, 7:407 lid 2 en 7:409 BW wordt uitdrukkelijk uitgesloten.
- Indien binnen de looptijd van de opdracht voor de voltooiing van bepaalde werkzaamheden een termijn
is overeengekomen, dan is dit nimmer een fatale termijn voor Opdrachtnemer. Bij overschrijding van de
uitvoeringstermijn dient Opdrachtgever Opdrachtnemer schriftelijk in gebreke te stellen.
Artikel 7. Wijziging in de opdracht
- 1. Wijzigingen in de Overeenkomst door Opdrachtgever die door Opdrachtnemer niet konden worden
voorzien en meerwerk veroorzaken, zullen door Opdrachtnemer aan Opdrachtgever worden doorbelast
conform het in de Overeenkomst afgesproken tarief. Er is voorts sprake van meerwerk, indien als gevolg
van het verstrekken van onjuiste of onvolledige gegevens door Opdrachtgever, Opdrachtnemer de
geplande werkzaamheden opnieuw moet organiseren. Opdrachtnemer is gerechtigd de kosten voor
meerwerk op basis van nacalculatie in rekening te brengen bij Opdrachtgever. - Door Opdrachtgever na het verstrekken van de opdracht alsnog verlangde wijzigingen in de uitvoering
van de Overeenkomst, moeten door Opdrachtgever tijdig en schriftelijk aan Opdrachtnemer ter kennis
zijn gebracht. Een wijziging in dan wel aanvulling op de Overeenkomst geldt slechts indien deze door
zowel Opdrachtnemer als Opdrachtgever (bij voorkeur schriftelijk) is aanvaard. - Veranderingen die in een reeds verstrekte opdracht worden aangebracht kunnen tot gevolg hebben dat
de oorspronkelijk overeengekomen oplevertijd door Opdrachtnemer wordt overschreden.
Artikel 8. Medewerking Opdrachtgever
- Opdrachtgever zal steeds, gevraagd en ongevraagd, alle relevante informatie verstrekken aan
Opdrachtnemer die hij/zij nodig heeft voor een correcte uitvoering van de aan haar/hem verstrekte
opdracht. - Indien voor de uitvoering van de overeengekomen opdracht noodzakelijke gegevens, niet, niet tijdig of
niet overeenkomstig de gemaakte afspraken door Opdrachtgever ter beschikking zijn gesteld, of indien
Opdrachtgever op andere wijze niet aan zijn/haar (informatie) verplichtingen heeft voldaan, is
Opdrachtnemer bevoegd over te gaan tot opschorting van de uitvoering van de Overeenkomst. - Om de uitvoering van de opdracht goed en zoveel mogelijk volgens tijdschema te laten verlopen, stelt
Opdrachtgever tijdig medewerkers van zijn/haar eigen organisatie ter beschikking, tenzij uit de aard van
de opdracht anders voortvloeit. Opdrachtgever dient er zorg voor te dragen dat zijn/haar personeel over
de juiste vaardigheden en ervaring beschikt om de werkzaamheden te kunnen verrichten. - Indien en voor zover Opdrachtnemer daarom verzoekt, verschaft Opdrachtgever op zijn/haar locatie
Opdrachtnemer kosteloos een eigen werkruimte met telefoonaansluiting en, desgewenst, een fax- en/of
datanetaansluiting, tenzij uit de aard van de opdracht anders voortvloeit. - Indien ten gevolge van het niet, niet tijdig of niet behoorlijk ter beschikking stellen van personeel,
verzochte gegevens, bescheiden en faciliteiten door Opdrachtgever, extra kosten voortvloeien voor
Opdrachtnemer, dan komen deze kosten voor rekening van Opdrachtgever.
Artikel 9. (Op)levering
- Opdrachtgever is verplicht de zaken af te nemen op het moment dat deze haar/hem ter beschikking
worden gesteld. Indien Opdrachtnemer afname weigert of nalatig is met het verstrekken van informatie
of instructies die noodzakelijk zijn voor de levering, is Opdrachtnemer gerechtigd de zaken op te slaan
voor rekening en risico van Opdrachtgever. - Opdrachtnemer is gerechtigd de Overeenkomst in verschillende fasen uit te voeren en het aldus
uitgevoerde gedeelte afzonderlijk te facturen. - Opdrachtgever is gehouden het geleverde te (doen) onderzoeken onmiddellijk nadat de zaken haar/hem
ter beschikking zijn gesteld. - Het risico van verlies, beschadiging of waardevermindering gaat over op Opdrachtgever op het moment
waarop zaken aan Opdrachtgever dan wel door haar/hem ingeschakelde derden worden geleverd.
Artikel 10. Eigendomsvoorbehoud
- Alle door Opdrachtnemer geleverde zaken blijven eigendom van Opdrachtnemer totdat Opdrachtgever
voldaan heeft aan zijn/haar (betalings)verplichtingen jegens Opdrachtnemer. - Zaken die onder het eigendomsvoorbehoud vallen mogen niet worden doorverkocht en niet als
betaalmiddel worden gebruikt. Tevens is Opdrachtgever niet bevoegd de onder het
eigendomsvoorbehoud vallende zaken te verpanden of op enige andere wijze te bezwaren.
Artikel 11. Opzegging
- Beide partijen kunnen de Overeenkomst te allen tijde tussentijds schriftelijk beëindigen met
inachtneming van een opzegtermijn van 30 dagen, tenzij partijen anders zijn overeengekomen. - Indien tot voortijdige beëindiging is overgegaan door Opdrachtgever, heeft Opdrachtnemer vanwege het
ontstane en aannemelijk te maken bezettingsverlies recht op compensatie, waarbij het tot dan toe
gemiddelde maandelijks declaratiebedrag als uitgangspunt wordt gehanteerd, tenzij er feiten en
omstandigheden aan de opzegging ten grondslag liggen die aan Opdrachtnemer zijn toe te rekenen. De
voorlopige resultaten van de tot dan toe verrichte werkzaamheden zullen onder voorbehoud ter
beschikking worden gesteld aan Opdrachtgever. - Ingeval één van beide partijen in staat van faillissement geraakt, surseance van betaling aanvraagt of de
bedrijfsvoering staakt, heeft de andere partij het recht de Overeenkomst zonder inachtneming van een
opzegtermijn voortijdig te beëindigen. - Bij voortijdige beëindiging door Opdrachtnemer, heeft Opdrachtgever recht op medewerking van
Opdrachtnemer met betrekking tot de overdracht van nog te verrichten werkzaamheden aan derden.
Indien de overdracht van de werkzaamheden voor Opdrachtnemer extra kosten met zich meebrengt,
worden deze aan Opdrachtgever in rekening gebracht.
Artikel 12. Ontbinding- en/of opschortingsbevoegdheid
- Opdrachtnemer is bevoegd de nakoming van haar/zijn verplichtingen op te schorten of de Overeenkomst
te ontbinden, indien:
a. Opdrachtgever de verplichtingen uit de Overeenkomst niet, niet volledig of niet tijdig nakomt dan wel
Opdrachtnemer goede grond heeft te vrezen dat Opdrachtgever in die verplichtingen zal
tekortschieten;
b. Opdrachtgever bij het sluiten van de Overeenkomst verzocht is om zekerheid te stellen voor de
voldoening van zijn/haar verplichtingen uit de Overeenkomst en deze zekerheid uitblijft of
onvoldoende is;
c. er sprake is van (een aanvraag) liquidatie van Opdrachtgever, aan Opdrachtgever surseance van
betaling is verleend, Opdrachtgever is staat van faillissement is verklaard, de Wet Schuldsanering
Natuurlijke Personen op Opdrachtgever van toepassing is verklaard of onder curatele stelling van
Opdrachtgever, Opdrachtgever de vrije beschikking over zijn/haar vermogen of inkomsten geheel of
gedeeltelijk verliest, Opdrachtgever zijn/haar bedrijf verkoopt dan wel indien er ten laste van
Opdrachtgever beslag wordt gelegd en dit beslag niet binnen 3 maanden is opgeheven. - Opdrachtnemer is voorts bevoegd de Overeenkomst te ontbinden indien zich omstandigheden voordoen
welke van dien aard zijn dat nakoming van de Overeenkomst onmogelijk is of indien er zich anderszins
omstandigheden voordoen die van dien aard zijn dat ongewijzigde instandhouding van de
Overeenkomst in redelijkheid niet van Opdrachtnemer kan worden gevergd. - Indien Opdrachtnemer overgaat tot opschorting of ontbinding, is zij op generlei wijze gehouden tot
vergoeding van schade dan wel kosten daardoor op enigerlei wijze ontstaan. - Indien Opdrachtnemer overgaat tot ontbinding van de Overeenkomst, zijn de vorderingen van
Opdrachtnemer op Opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar. - Indien de ontbinding aan Opdrachtgever toerekenbaar is of Opdrachtnemer de uitvoering van de
Overeenkomst dient op te schorten zoals vermeld in dit artikel en/of onder artikel 8.2 van deze algemene
voorwaarden, is Opdrachtgever verplicht de hierdoor ontstane directe en indirecte schade en kosten aan
Opdrachtnemer te vergoeden. - Opdrachtnemer kan te allen tijde nadere zekerheid verlangen, bij gebreke waarvan Opdrachtnemer de
uitvoering van de Overeenkomst mag opschorten. Indien aan dit verlangen niet ten genoegen van
Opdrachtnemer gevolg wordt gegeven is Opdrachtnemer gerechtigd de uitvoering van alle
Overeenkomsten met Opdrachtgever op te schorten of te weigeren, zonder zelf tot enige
schadevergoeding gehouden te zijn en zonder zelfs afstand te doen van zijn/haar andere rechten uit
deze Overeenkomst of de wet.
Artikel 13. Betalingsvoorwaarden
- Betaling geschiedt binnen 7 dagen na factuurdatum op een door Opdrachtnemer aan te geven wijze in
euro´s, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen. - Indien Opdrachtgever in gebreke blijft met tijdige betaling is hij/zij van rechtswege in verzuim en is
Opdrachtgever de wettelijke (handels)rente verschuldigd. Opdrachtgever is alsdan rente verschuldigd
over iedere maand, of gedeelte van de maand, waarbij een gedeelte van de maand wordt beschouwd
als de gehele maand. De rente over het opeisbare bedrag zal worden berekend vanaf het moment dat
Opdrachtgever in verzuim is tot het moment van voldoening van het volledig verschuldigde bedrag. - Vanaf het moment dat Opdrachtgever in verzuim is, is Opdrachtgever tevens gehouden tot vergoeding
van alle te maken (buiten)gerechtelijke kosten en executiekosten verband houdende met de incasso van
de gefactureerde bedragen. De buitengerechtelijke kosten zijn vastgesteld op 15% van de hoofdsom,
met een minimum van € 40,00 exclusief btw, tenzij de wet anders bepaalt. - Betalingen strekken in de eerste plaats in mindering van de kosten, vervolgens in mindering op de
verschenen rente en tenslotte in mindering van de hoofdsom en de lopende rente. - Opdrachtnemer kan, zonder daardoor in verzuim te komen, een aanbod tot betaling weigeren, indien
Opdrachtgever een andere volgorde voor de toerekening van de betaling aanwijst. Opdrachtnemer kan
volledige aflossing van de hoofdsom weigeren, indien daarbij niet eveneens de opengevallen en lopende
rente en incassokosten worden voldaan. - Reclames betreffende de hoogte van de factuur moeten binnen 8 dagen na de factuurdatum schriftelijk
zijn ingediend. Na die termijn worden klachten niet meer in behandeling genomen en vervalt het recht op
reclames voor Opdrachtgever. Opdrachtgever is nimmer gerechtigd tot verrekening van het door
haar/hem aan Opdrachtnemer verschuldigde.
Artikel 14. Reclames en onderzoek
- Indien Opdrachtgever niet binnen 8 dagen nadat hij/zij een gebrek in de prestatie van Opdrachtnemer
heeft ontdekt of had behoren te ontdekken schriftelijke reclameert bij Opdrachtnemer, kan
Opdrachtgever geen beroep meer doen op dit gebrek. - Opdrachtgever heeft geen recht om zijn/haar (betalings) verplichtingen op te schorten, indien
Opdrachtgever meent enig recht van reclame te hebben. - Opdrachtgever dient Opdrachtnemer in de gelegenheid te stellen een klacht te (doen) onderzoeken.
- Ingeval van gegronde en tijdige reclames zal Opdrachtnemer ter harer keuze hetzij de geleverde zaken
herstellen of vervangen tegen retournering van de oorspronkelijk geleverde zaken, hetzij een
vervangende vergoeding daarvoor aan Opdrachtgever te voldoen of een evenredig gedeelte van de
factuur crediteren. - Indien komt vast te staan dat een klacht ongegrond is, dan komen de ter zake hiervan door
Opdrachtnemer gemaakte kosten integraal voor rekening van Opdrachtgever.
Artikel 15. Overmacht
- Indien Opdrachtnemer zijn/haar verplichtingen uit de Overeenkomst niet, niet tijdig of niet behoorlijk kan
nakomen ten gevolge van een aan haar/hem niet toerekenbare oorzaak worden die verplichtingen
opgeschort tot het moment dat Opdrachtnemer alsnog in staat is deze op de overeengekomen wijze na
te komen. Onder overmacht wordt in ieder geval verstaan ziekte aan de zijde van Opdrachtnemer. - Indien de periode waarin door overmacht nakoming van de verplichtingen van Opdrachtnemer niet
mogelijk is langer duurt dan twee maanden zijn partijen bevoegd de Overeenkomst te ontbinden zonder
dat ook maar enig recht van Opdrachtgever bestaat op schadevergoeding. Hetgeen reeds ingevolge de
Overeenkomst is gepresteerd, wordt dan naar verhouding afgerekend.
Artikel 16. Aansprakelijkheid
- Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard dan ook, ontstaan doordat
Opdrachtnemer is uitgegaan van door of namens Opdrachtgever verstrekte onjuiste en/of onvolledige
gegevens. - Indien Opdrachtnemer aansprakelijk mocht zijn voor enigerlei schade, dan is de aansprakelijkheid van
Opdrachtnemer beperkt tot maximaal het declaratiebedrag, althans tot dat gedeelte van het bedrag
waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft. - De aansprakelijkheid van Opdrachtnemer is in ieder geval steeds beperkt tot het bedrag der uitkering
van zijn/haar verzekeraar in voorkomend geval. - Opdrachtnemer is uitsluitend aansprakelijk voor directe schade.
- Onder directe schade wordt uitsluitend verstaan de redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en de
omvang van de schade, voor zover de vaststelling betrekking heeft op schade in de zin van deze
voorwaarden, de eventuele redelijke kosten gemaakt om de gebrekkige prestatie van Opdrachtnemer
aan de overeenkomst te laten beantwoorden, voor zoveel deze aan Opdrachtnemer toegerekend
kunnen worden en redelijke kosten, gemaakt ter voorkoming of beperking van schade, voor zover
Opdrachtgever aantoont dat deze kosten hebben geleid tot beperking van directe schade als bedoeld in
deze algemene voorwaarden. - Opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade, daaronder begrepen gevolgschade,
gederfde winst, gemiste besparingen en schade door bedrijfsstagnatie. - De in dit artikel opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid gelden niet indien de schade te wijten
is aan opzet of grove schuld van Opdrachtnemer of zijn/haar leidinggevenden ondergeschikten.
Artikel 17. Geheimhouding
- Opdrachtgever en Opdrachtnemer verplichten zich tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie
die zij in het kader van de Overeenkomst van elkaar of uit andere bron hebben verkregen. Informatie
geldt als vertrouwelijk als dit door de andere partij is gemeld of als dit voortvloeit uit de aard van de
informatie. - Indien Opdrachtnemer op grond van een wettelijke bepaling of een rechterlijke uitspraak gehouden is
vertrouwelijke informatie aan door de wet of de bevoegde rechter aangewezen derden mede te
verstrekken en Opdrachtnemer zich niet ter zake kan beroepen op een verschoningsrecht, dan is
Opdrachtnemer niet gehouden tot schadevergoeding of schadeloosstelling en is Opdrachtgever niet
gerechtigd tot ontbinding van de opdracht op grond van enige schade, hierdoor ontstaan. - Opdrachtgever en Opdrachtnemer zullen hun verplichtingen op grond van dit artikel opleggen aan
eventueel door hen in te schakelen derden.
Artikel 18. Vrijwaring derden
- Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer voor mogelijke aanspraken van derden, die in verband met de
uitvoering van de Overeenkomst schade lijden en waarvan de oorzaak aan andere dan aan
Opdrachtnemer toerekenbaar is. - Opdrachtgever is gehouden om Opdrachtnemer zowel in als buiten rechte bij te staan indien
Opdrachtnemer wordt aangesproken op grond van het eerste lid van dit artikel en onverwijld al hetgeen
te doen dat van haar/hem in dat geval verwacht mag worden. Indien Opdrachtgever in gebreke blijft in
het nemen van adequate maatregelen, dan is Opdrachtnemer, zonder ingebrekestelling, gerechtigd zelf
daartoe over te gaan. Alle kosten en schade aan de zijde van Opdrachtnemer en derden daardoor
ontstaan, komen integraal voor rekening en risico van Opdrachtgever.
Artikel 19. Vervaltermijn
- In afwijking van de wettelijke verjaringstermijnen, bedraagt de verjaringstermijn van alle vorderingen en
verweren van Opdrachtgever jegens Opdrachtnemer één jaar.
Artikel 20. Contractovername
- Opdrachtgever is niet gerechtigd enige verplichting uit de Overeenkomst zonder schriftelijke
toestemming van Opdrachtnemer over te dragen aan derden. Voor zover Opdrachtnemer al schriftelijke
toestemming mocht hebben gegeven voor een contractovername blijft Opdrachtgever te allen tijde naast
deze derde aansprakelijk voor de verplichtingen uit de Overeenkomst waarvan deze algemene
voorwaarden deel uitmaken. - Voorts geldt dat voor zover Opdrachtnemer al schriftelijke toestemming mocht hebben gegeven voor een
contractovername, dan dient Opdrachtgever Opdrachtnemer hiervan voorafgaand op de hoogte te
brengen en heeft Opdrachtnemer het recht de Overeenkomst te beëindigen tegen de datum waarop de
overdracht zal geschieden. Opdrachtnemer is niet tot enige schadevergoeding ter zake gehouden.
Artikel 21. Toepasselijk recht
- Op alle Overeenkomsten tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever is uitsluitend Nederlands recht van
toepassing. - De toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag wordt uitgesloten.
- Onverminderd het recht van Opdrachtnemer een geschil voor te leggen aan de volgens de wet
bevoegde rechter, zullen geschillen tussen partijen in eerst instantie worden voorgelegd aan de
bevoegde rechter in de vestigingsplaats van Opdrachtnemer, tenzij de wet dwingend anders voorschrijft.